Zdeněk Kurica: Moje cesta do formy 7.

Do formy aneb Vítězná strategie
a jak porazit hordy tuku – kardio

Když jsem si pročítal poslední článek o výsledcích soutěže Do formy, zjistil jsem, že to vypadá, jako by se toho výsledku dalo dosáhnout válením na pláži v dosahu obsluhy nedalekého baru s kokosem v ruce. Samozřejmě, že tak to není. Ale když se ohlédnu zpět, musím přiznat, že to nebylo...

První měsíc

Do formy se SPINNING & FITNESSPeklo. Nejkratší možná definice. A vlastně i pekelně výstižná. Prvních 6 lekcí SPINNINGu si pamatuji velmi živě. Bylo to zároveň mých prvních 14 dní v procesu rekultivace mé tělesné hroudy.

Bolelo mě všechno, zadek, zápěstí, předloktí, nohy od chodidel až po třísla, ramena, záda, břicho… Měl jsem co dělat, abych lekce vůbec dokončil. Dech se stal mým nepřítelem a srdeční tep byl jako válečné bubnovaní polynéských kanibalů na válečné stezce.

Peklo. 6 lekcí. 14 dlouhých dní. A pak… konečně zlom. Po prvním měsíci jsem již byl schopen nastolit tempo 5 SPINNING lekcí týdně a přežít.

A nejen to, dokonce jsem byl schopen si začít znovuobjevenou dimenzi pohybu i užívat.

Mít rád bolest

Tahle pasáž, jak by mohl nadpis napovídat, nebude o změně sexuálních preferencí. Důležité je naučit se, jak se novými aktivitami bavit i přes ohromný odpor atrofovaného svalstva.

Každý tréninkový den během soutěžních měsíců jsem překonával sám sebe. Každý trénink se tak pro mě stal novou výzvou. Některé techniky jízdy na Spinneru jsou pro začátek, jednoduše řečeno, životu nebezpečné – například „running“. Při prvních lekcích jsem tuto techniku spíše takticky proseděl.

Při každé další lekci jsem si proto vytkl za cíl vydržet práci ze sedla o chlup déle než minule. Podobných triků jsem na sebe zkoušel několik. Vyšší zátěž, vyšší frekvence, víc opakování neoblíbených technik…

Buch-buch… Buch-buch…

Tenhle zvuk je ze začátku vaším největším nepřítelem. Tak nějak nevíte, co si počít s vlastním dechem, natož pak co s vlastním tepem. Takže prvních pár týdnů nechte tepovku doma, a když vám ji někdo náhodou bude chtít vnutit, zdvořile odmítněte. Jen by Vás to zbytečně znervózňovalo a rušilo.

Do formy se SPINNING & FITNESSJá jsem začal sledovat svůj tep až ke konci druhého měsíce. V tu chvíli už jsem byl schopen se soustředit na reakce svého těla, porozumět jim a respektovat je. Do té doby bylo mé trénování bojem o holý život. Vyslyšet hlas mého těla by znamenalo jednoduše hodit ručník do ringu.

Tepovka Vám pomůže lépe kontrolovat svůj trénink. Naučí Vás, jak jezdit, aby byl trénink skutečně efektivní. Je důležité vědět, co se stane, když střídáte různé techniky a zátěže, když jste v aerobním pásmu a když přepálíte a dostanete se do anaerobního pásma. Tedy otázka nezní: „Co se stane?“ Ale: „Jak to cítíte?“

S tepovkou jsem jezdil pravidelně 2 měsíce. Během té doby jsem se naučil, jak a co potřebuji jezdit, aby byla lekce v souladu s nastavením mého tréninku.

Co se učím doteď, je, jak se během tréninku soustředit ne na výkon, ale na samotný pocit z jízdy.

Shrnutí a doporučení

Do formy se SPINNING & FITNESSKdyž se rozhodnete, že chcete změnit svůj životní styl, přežijte první měsíc. Jen jeden poctivý měsíc – 2 tréninky první týden, 3 tréninky druhý i třetí týden a 4 tréninky čtvrtý týden.

Dostaňte se do tempa a máte vyhráno.

(Jeďte jen tréninky zaměřené na zvýšení kondice a odbourávání tuku, tzv. kardio.) Já doporučuji Spinning. Zkusil jsem si i jiné, ale nějak mě to nebavilo. Spinning je pro mě zábava, jezdím s výbornými instruktory, kteří mají spolehlivou ruku při výběru hudebního doprovodu.

PS: Fotografie jsou autentické a žádný krteček při nich nebyl zabit, nebo zraněn.

Balíček Do formy

Bob zařadil oficiálně do nabídky balíček Do formy. Program trvá tři měsíce a získáte v něm vše, co popisuji ve svých článcích – neomezený přístup do posilovny a na Spinning, nastavení tréninku, základní výživové poradenství... a další.

Autor: Zdeněk Kurica